Zero Emissie Stadslogistiek

In Nederland krijgen we vanaf 2025 te maken met Zero Emissie zones in steden en kernen. Dit heeft uiteraard vergaande gevolgen voor bedrijven gevestigd in deze gebieden en voor bedrijven die bedrijven of particulieren die hier gevestigd zijn beleveren.

Met project Project Zero Emissie zones Stadslogistiek in de regio Midden-Holland onderzoeken we de gevolgen voor het bedrijfsleven in onze regio en zoeken we met elkaar naar hoe bedrijven kunnen inspelen op deze ontwikkelingen. Dit doen we in samenwerking met Buck Consultants.

Om dit zo breed mogelijk te doen komen we graag in contact met zoveel mogelijk bedrijven in Midden-Holland die hier mee te maken krijgen. Bedrijven kunnen zich aanmelden voor onze nieuwsbrieven en we vragen ondernemersverenigingen en gemeenten in de regio om onze nieuwsbrieven te delen met hun leden cq. de in de gemeente gevestigde bedrijven. De resultaten van het project zullen voor de bedrijven in ieder van de vijf gemeenten in Midden-Holland van belang zijn.

De regio Midden-Holland bestaat uit Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Krimpenerwaard, Waddinxveen en Zuiplas.

In het projectteam Zero Emissie zones Stadslogistiek in de regio Midden-Holland nemen deel:
Jan Oostveen, voorzitter OPBR
Teun Bokhoven, voorzitter DPG
Jan Willem van der Wolf, directeur Gouda Onderneemt
Pieter Foekens, manager Ondernemers Platform Waddinxveen
Jos Huizinga, programmacoördinator Ondernemerskring Krimpenerwaard

Achtergrond

We willen allemaal leefbare binnensteden en een prettige leefomgeving met schone lucht en een bijdrage leveren aan de reductie van de CO2 uitstoot. Eén van de instrumenten die gemeenten hebben om hieraan bij te dragen is een zero-emissiezone Stadslogistiek (kortweg ZE Zone).

Een ZE zone Stadslogistiek is een afgebakend gebied waar bestelauto’s en vrachtauto’s op diesel vanaf 01-01-2025 (soms iets later) niet meer worden toegelaten. Deze zones omvatten veelal het centrumgebied, en soms ook met omliggende woonwijken. In grote steden  zijn deze zones veelal groter en omvatten ze nagenoeg alle woon- en winkelgebieden binnen de ring of ruit. In een zero-emissiezone kan alleen gereden worden met voertuigen die geen uitlaatemissies hebben. Dit betekent in de praktijk dat alleen waterstof- en batterij-elektrische bestel- en vrachtvoertuigen vanaf 2025 (gefaseerd ingevoerd tot 2030) nog zijn toegestaan in de 30 tot 40 grootste Nederlandse stadscentra. In feite is de ZE zone een doorontwikkeling van de milieuzones die al lange tijd in verschillende steden bestaan en u mogelijk bekend zijn.

Vanaf 2025 worden in 30 tot 40 gemeentes in Nederland zero-emissiezones ingevoerd voor stadslogistiek. Tussen 2025 en 2030 worden deze regels gefaseerd ingevoerd. Dit heeft gevolgen voor de logistiek richting de (binnen)steden in deze gemeenten.

Ook in Midden-Holland en omgeving worden zero-emissiezones ingevoerd. Naast grote steden als Rotterdam, Utrecht en Den Haag zullen er vanaf 2025 ook zones worden ingevoerd in Gouda, Leiden en Alphen aan den Rijn.

Het Project Zero Emissie zones Stadslogistiek in de regio Midden-Holland is onderdeel van de uitvoeringsagenda van de Economische Visie Midden-Holland en wordt mogelijk gemaakt door een MKB-Deal Ondernemend Midden-Holland van de Provincie Zuid-Holland.